lördag 20 maj 2017

Rusta upp muralmålningen i Rågsved!

Bloggar idag om muralmålningen, då jag fått höra att muralmålningen ska målas över.
Här ovan ser vi ganska bra hur ursprungsmålningen såg ut, med Rågsveds gröna skog, marker och torp som fanns innan den moderna bebyggelsen kom till. Fotot tog jag 2007.
Och här är fortsättningen på den långa muralmålningen, som löper längs betongmuren som håller upp tunnelbanespåren i Rågsved. Här ser vi höghusen och sedan hur de börjar falla ihop.
Sista delen av målningen, som redan då började bli klottrad. Det fick mig att börja blogga om muralmålningen, för att i första hand restaurera målningen.
Tyvärr ser muralmålningen ut så här idag, på självaste Rågsvedsdagen. Det mesta är överklottrat. Idag har jag som sagt fått höra att muralen ska målas över. Ett sånt sorgligt öde är inte ok tycker jag.

Men visst måste något göras åt muralen. Jag har också tidigare år anmält klottret till driftscentralen. Inget har hänt. Nu skriver lokalpressen att Jessica Dahlström (S) vill ha ett punk- och rockmuseum i Rågsved. Förslaget förutsätter nästan en restaurering av muralmålningen, som ju är en del av Rågsveds moderna historia. En del av själen. Målningen borde kulturminnesmärkas.

Så Muralen är verkligen värd ett seriöst försök att restaureras. Jag vill rikta en uppmaning till våra progressiva kulturpolitiker att ta sig an frågan!

P.S Om det inte går att rädda målningen föreslår jag att muren blir en laglig graffitivägg. D.S


Inga kommentarer: