tisdag 5 januari 2016

På Coop Högdalen händer det oväntade

Ett glatt men mycket oväntat möte idag på Coop i Högdalen. Tyckte mig se ett bekant ansikte i kassakön. Vi hade inte setts på många år. Jomenvisst var det en tidigare arbetskamrat från socialtjänsten i södra Farsta. Nu pensionär sedan några år tillbaka, och boende i seniorbostäder, fick vi genast samtalsämnen då jag berättade att jag arbetade på äldre- och personalroteln i stadshuset. 

Så kom vi in på socialtjänsten med så många ensamkommande flyktingbarn, och vikten av att de får ett bra stöd. Min tidigare arbetskamrat berättade att hon i tjänsten hade hand om sitt första ensamkommande barn redan1986. Han flydde från Saddam Hussein, som lät unga pojkar agera kanonmat längst fram i fronten. Det hade gått bra för honom i Sverige. Så, ett fint avslut på vårt möte. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, där träffade jag också på en av mina deltagare i Träslöjdscirklarna jag ledde under några år på 90-talet. Hon hängde med i flera år och såg precis lika alert ut som då. Bra mötesplats, Coop Högdalen!

Rosa sa...

Ja, verkligen. Träffade Klas Ek också, strax innan min tidigare arbetskamrat.