söndag 25 maj 2014

Dela valsedlar betyder mer än du tror

Idag har det varit valsedelsutdelning till EU-parlamentsvalet för hela slanten. Från klockan åtta på Rågsvedsskolan till klockan 16 med avbrott för lunch och egen röstning på Snösätraskolan. Det känns i fötterna, men eventuellt tar jag ändå sista passet på Snösätraskolan, eftersom det är så nära där jag bor. Att det gör skillnad att finnas vid vallokalerna fick vi belägg för idag, som jag aldrig hört förut. Valförrättarna berättade att flera tror att det bara är de partier som är på plats och delar valsedlar som det går att rösta på. Helt klart är att informationen inför valen och i vallokalerna måste förbättras.

För mig är det viktigt att dela valsedlar, att ge väljarna ett lokalt ansikte bakom partiet de röstar på. Och vice versa, ge mig som politiskt aktiv ansikten på de som väljer vänsterpartiet. Förstås är det en hel del som jag redan känner, grannar, bekanta och andra som jag träffat på. Att finnas på plats med valsedlar kan också göra skillnad för vilket parti människor väljer att lägga sin röst på. Några frågar alltid om varför de ska rösta på vänsterpartiet och vad vår politik står för. Det är roligt när någon känner sig nöjd med mitt svar. Idag var det minst tre som bestämde sig för vänsterpartiet efter att ha pratat med mig. Varje röst är guld värd.

Småpratet med de andra partierna är också trevligt. Några sitter jag i nämnden med, andra känner jag från lokalsamhället och åter andra har jag aldrig träffat förut. Men det är ett bra tillfälle att diskutera lokala frågor. Intressant att den moderate representanten inte var främmande för tanken att stadsdelsnämnderna skulle ha ansvaret för skolorna. Idag lärde jag också att Hagsätraskolan har resursklasser som hållits ihop med befintliga lärare efter att S:t Örjan lades ner. Eleverna får den trygghet i anpassade lokaler och små grupper som behövs, men drar samtidigt nytta av befintliga idrottslokaler, matsal, lärare etc. Så det går att finansiera resursklasser om de hör till en större skola.

Inga kommentarer: