söndag 25 augusti 2013

Odla, bygg kulturhus, skejta - det är i Vantör det händer!

Vilken söndag vi har haft! Hemma i Vantör har det varit fullt med aktiviteter i skogarna runt Rågsved. Vi börjar få ett riktigt aktivitetsstråk mellan kolonierna i Snösätra och skateparken i Högdalen! 

Snösätra Norra Fritidsträdgårdsförening hade en välbesökt öppen trädgård med fika, hembakt, ekologiskt odlade grönsaker och blommor till försäljning, lotteri och inte minst en ursvår tipsrunda där jag säkert inte har tippat många rätt ...  men en fin promenad i koloniområdet fick jag på köpet. Själv kom jag hem med två kassar grönsaker. Även DN:s Lars Epstein sågs njuta av fikat och intresserat höra sig för om läget med de vansinniga exploateringsplanerna i Rågsveds friområde.

I stort sett bara en gång- och cykelväg bort håller Cyklopen på som intensivast med att få klart sitt efterlängtade kulturhus, i regnbågens färger i skogsbrynet mellan Rågsved och Högdalen. Jag fick en visning av Viktor Marx som ritat huset, även om jag inte gav mig på att klättra upp för stegen till vinden som nyligen fått golv. Här kommer att rymmas konserter, studiecirklar, ja allehanda möten mellan människor som vill göra grejer helt enkelt. Hiss och handikapptoa, så huset blir tillgängligt som det ska vara i ett fritt kulturhus. 21 september invigning, glöm inte det!

Ett övergångsställe och så ligger nya skateparken i Högdalén framför en. I dagarna tre har det varit event och musikuppträdanden, och idag såg jag många barn och unga som verkade trivas väldigt bra. I grässlänterna satt folk och mådde bra i solen. Roligt att se små och stora tjejer skejta, även om killarna inte oväntat var flest på banorna. Hoppas att många fler av Vantörs unga tjejer och killar hittar hit, för skateparken är verkligen inbjudande. Kul att titta på också för oss som inte vill skejta själva.

Avslutningen av söndagen på vår soliga balkong var inte fy skam heller... Med sånt väder blir det till och med trevligt att ta itu med att stryka kläder utomhus!

Inga kommentarer: