måndag 1 juli 2013

Nattliga tankar om landet

Bor på landet varje sommar. Båda mina föräldrar var födda och uppvuxna på landet. Så har det sett ut i många familjer. Banden till landet finns kvar trots utflyttningen till städerna. Tecken i tiden är att Vänsterpartiet kommit med en landsbygdspolitisk plattform. Landsbygdsfrågorna diskuteras allt mer, mycket handlar om gröna näringar och livskvalitet. Vi är ett glest befolkat land, visst borde hela landet kunna leva!

Lyssnade därför intresserat på samtalet "Hjälp landsbygden leva", Orionteatern med Eskil Erlandsson, Jonas Sjöstedt, LRF:s ordförande Helena Jonsson och författaren PO Tidholm, modererad av Per Sundgren. Imponerades av Helena Jonsson som ville ha en vision som vi jobbar mot. Även om landsbygdsministern och Jonas var överens om en del, så imponerades jag inte av ministern som mest tjatade om valfrihet i sjukvården, trots att frågan står om det ens ska finnas en ambulans i inlandet.

Det jag vet om landsbygden idag är vad jag upplever på sommaren. På mitt land har mycket ändrats sedan jag var barn. Då fanns lanthandel i byarna Östra Falmark, Sjöbotten, Hjoggböle och Långviken runt Falmarksträsket. När vi åkte till stugan handlade vi ofta i Östra Falmark på vägen. Istället för affär finns där en villa sedan många år tillbaka. Hade vi glömt något cyklade jag 2 km till Sjöbotten och handlade.

Affären i Sjöbotten fanns kvar ända till våra barn var små, de är födda i slutet av 80-talet. Då kunde man till och med ta kanoten till affären, bara hundra meters gångväg från sjön. Nu handlar vi i Bureå, 5 km från stugan eller på stormarknaden Coop på Anderstorp, nästan framme i stan. Bilåkandet har tyvärr ökat för vår del, visst går det att cykla men 5 km eller över milen enkel resa är annat än ett par kilometer. Tänker på de som inte har körkort och bor i byarna, min faster i Burvik var till exempel helt beroende av andras bilskjuts.

När jag var barn gick det att åka buss till stugan, vi hade inte bil förrän in på 60-talet. Pappa åkte moped till och från jobbet till stugan, där vi bodde hela sommarlovet. Idag finns bara flygbussarna och skolbussar går förstås på terminerna antar jag. När jag tänker efter kommer jag ihåg bokbussen som fanns när jag var barn och simskola på badstranden. Bonden hade självplock av jordgubbar. Idag finns bara Glassbilen ...

Inga kommentarer: