tisdag 30 april 2013

Varken hora eller kuvad besökte Rågsveds fritidsgård

Fick nu nyhetsbrevet från VHEK - Varken hora eller kuvad - i mejlboxen och blir som alltid lika imponerad av det viktiga arbete som föreningen gör i våra förorter, bland annat i samarbete med fritidsgårdarna. Det handlar om förortsfeminism, att fler flickor ska känna sig välkomna på fritidsgårdarna, som traditionellt är präglade av pojkars intressen och närvaro. Det handlar om diskriminering, rasism, hedersförtryck, arbetsmarknad, hälsa och sexualitet. Jag hade också tillfälle att tillsammans med Amineh Kakabahve, ordförande för VHEK och riksdagsledamot för vänsterpartiet besöka Rågsveds fritidsgård förra veckan och diskutera de här viktiga frågorna med personalen. Det var en spännande kväll som jag hoppas leder till ett samarbete med föreningen VHEK, som har så mycket att ge! För mig som sitter i stadsdelsnämnden var det extra roligt att höra personalens engagerade diskussioner. Jag förstod att det inte var så ofta som nämndpolitiker är på besök, men att det alltid är uppskattat. Det gav mig inblick i gårdens strävan att få kontakt med ungdomarnas föräldrar, så att de ska känna sig trygga med var de unga är.

Inga kommentarer: