lördag 30 mars 2013

Tiggeri kan inte önskas bort - ska bekämpas med en solidarisk politik

Idag skriver Eva Solberg, moderat i stadsdelsnämnden Enskede-Årsta-Vantör och ordförande för moderatkvinnorna i Stockholms stad i DN Debatt Stockholm att organiserat tiggeri borde förbjudas i lokala ordningsföreskrifter och på sikt i lagen.

Den extrema fattigdomen kryper närmare oss när vi ser tiggeriet i tunnelbanan. För många känns det fel både att ge pengar och att inte ge pengar. Ger vi känns det som att ge upp. Ger vi inte känns det omänskligt. Jag tycker att man kan göra både ock samtidigt. Både vara human och bekämpa tiggeriets orsaker.

Jag tycker att det är helt fel att förbjuda tiggeriet och osynliggöra den extrema fattigdomen. Det vi inte ser finns inte. Tvärtom måste orättvisorna upp i dagen om de ska kunna bekämpas.

Jag har skrivit en replik som jag precis skickat till DN. Jag hoppas att de tar in repliken, annars kommer den på bloggen.

Inga kommentarer: