måndag 11 mars 2013

Södermalms vänsterpolitiker har börjat blogga!

Mina vänsterpartikamrater i Södermalms stadsdelsnämnd, Gunnar Ågren och Juliana Gristelli, har börjat blogga under namnet Söder Vänster, Vänsterpartiets politik i Södermalms stadsdelsnämnd. Kul att fler vänsterpartister i stadsdelsnämnderna nu finns i bloggosfären! Gunnars och Julianas första inlägg handlar om surrogatmödraskap, som är en aktuell politisk fråga både i den allmänna debatten och i stadsdelsnämnderna som har att ta ställning till adoptioner i enskilda ärenden.

Statens medicinsetiska råd, Smer, kom för en kort sid sedan med en rapport där majoriteten var för altruistiskt surrogamödraskap. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna var dock kritiska. Jonas Sjöstedt har sedan i en debatt med Barbro Westerholm utvecklat vänsterpartiets argument. Kvinnans kropp blir en handelsvara. Kvinnor i fattiga länder utnyttjas som behållare för barn. Altruistiskt surrogamödraskap tar inte bort den svarta handeln med barn och kvinnors kroppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag kontaktade SDN så fick jag ETT svar av drygt 20 förväntade.

Rosa sa...

Det var tråkigt att höra. Vet inte om du menar Södermalms stadsdelsnämnd eller Enskede-Årsta-Vantör där jag är ledamot. Om jag missat att svara dig beklagar jag det. Brukar svara så fort jag kan, men kan förstås missa ibland.