måndag 14 januari 2013

Rågsveds friområde i mitt hjärta

När jag åkte skidor igår i Rågsveds friområde kände jag extra starkt, det jag annars logiskt tänker och tycker, att det är vi som lever här varje dag som vet bäst hur våra områden behöver utvecklas, vad som är bra och vad som måste bli bättre. Inte en styrande allians i stadshuset som sitter och fördelar pengar till projekt som de gillar och beslutar om byggprojekt som de gillar. Oavsett vad vi tycker.

Med den politik som förs av borgarna känns det som om vi är satta under förmynderskap. Vi tilltros inte förmågan att avgöra vad som är viktigt i vår förort. Att vi är tusentals som vet att friområdet är en grön juvel som om den skyddas som naturreservat har alla chanser att bli en ännu starkare positiv symbol för Rågsved. Istället ska viktiga naturvärden förstöras och vi "integreras" med folk som har råd att köpa villor i friområdet.

I min bästa framtid är friområdet istället ett viktigt utflyktsmål för hela södra Stockholm/Huddinge, med tillsynspersoner som dagligen arbetar i området, kan berätta om flora och fauna för besökare, hålla naturskola för barnen. Svampkurs för vuxna. Bänkar och bord rena och papperskorgarna töms dagligen. Skyltarna runt Natur- och Kulturstigen är hela och fräscha. På vintern finns anlagda längdskidspår, kanske belysta. Bara nyttotrafik är tillåten, vägarna är säkra för fotgängare och cyklister har egen fil.



Inga kommentarer: