lördag 11 februari 2012

Främlingsfientligheten mitt bland oss

I hissen upp från tunnelbanan gjorde en man rasistiska utfall mot en ung mamma med ett litet barn, som pratade på sitt hemspråk med varandra. Mannen gapade och skrek. Jag sa åt honom direkt. Mamman tog strid. Hoppas att inte barnet förstod. Första gången jag har hört något liknande i Rågsved, där jag bott i över 30 år.

Och när jag gick in på Twitter hade jag fått flera främlingsfientliga kommentarer på mina tweets, som kommentarer till föreläsningarna på Fria Teatern idag, om att det krävs en helt annan bostadspolitik och ett politiskt arbete för minskade inkomstklyftor för att motverka segregationen.

Dagens två otrevliga händelser blev en påminnelse om samhällsklimatet idag, med Sverigedemokraterna i riksdagen, där folk tar sig friheter att kränka andra människor. Vilken otrygghet många av våra medmänniskor som kommit hit från andra länder ska känna inför hatet. Skamligt är bara förnamnet.

Inga kommentarer: