lördag 28 januari 2012

Rågsved - i några gymnasieelevers öga

I veckan intervjuades jag av tre elever från Södra Latin som gör ett projekt om Rågsved. De har ingen anknytning till Rågsved, men hade börjat fundera över varför det talas så mycket om Järva men inte om Rågsved. Eleverna intervjuar politiker, ungdomar, stadsdelsförvaltningen, ska till Rågsvedsskolan etc.

Jag berättade om kampen för Rågsveds friområde, Gemensam Jul och FN-dagen i Nya Rågsveds Folkets Hus, den fantastiska föreningen Musketörerna, Rågsveds Samhällsförening som ordnar Valborg på Perssons betong och samordnar Rågsvedsdagen och att naturen och människorna är det bästa med Rågsved för mig.

Hoppas de kontaktar Musketörerna, det rekommenderade jag varmt. Jag fyllde på med allt som händer i Vantör. Fria Teaterns Vänner som kämpar för teaterns fortlevnad, Kulturkampanjen som bygger upp ett nytt kulturhus, linje 19, kampen mot ombildningar, privatiseringen av Högdalshallen, Hagishänget, skateparken ....

Jag berättade också om Snösätraskolan som fick kvalitetspris när mina barn gick där, men glömde att berätta om förskolan Skogsbacken som också fick kvalitetspris, efter att mina barn gått där. Om det barnvänliga Rågsved, där barn kan röra sig fritt. Ung utan Pung kände någon till, liksom historien om Ebba Grön förstås.

Vi pratade om segregation, att man håller sig inom sin stadsdel. Bor man på Södermalm och är ung tycker man kanske att man har det mesta inom stadsdelen. Det kan vi inte säga om Rågsved, men det är ju ingen naturlag! Gör tankeexperimentet sa jag, att tömma Södermalm på alla klubbar, allt som är spännande, vad blir då kvar?

Vet inte om jag tolkade det rätt, men fick intrycket att eleverna var lite förvånade över att engagemanget i Vantör. Hur som helst, arbetet ska resultera i en tidning och vara klart i april. Ser fram emot den läsningen!

Inga kommentarer: