onsdag 10 augusti 2011

1+1=3 i vänsterpartiet

Så kom beskedet. Fick förhandstips via sms från partikompis om att något var på G. Lars Ohly ställer inte upp för omval. Väntat och välkommet. På tiden skulle jag säga om jag ville gnälla.

Nu finns tre villiga till partiledaruppdraget. Jonas Sjöstedt tror jag mest på, radikal och kunnig med mjuk framtoning som uppskattas av väljare. Inte minst visar rösterna i EU-parlamentsvalen och senaste riksdagsvalet detta.

Här i Skellefteå där jag är på sommaren röstar många vänner och bekanta på Jonas, "vanligt folk". Jag tror att med Jonas som partiledare skulle vänsterpartiet bli intressant för fler jobbare och fler klimat-/miljövänner.

Allra helst vill jag ha ett kompetensmässigt förstärkt, dubbelt ledarskap, en kvinna och en man, Jonas Sjöstedt och varför inte Ulla Andersson? Jag tror att de skulle komplettera varandra bra sakpolitiskt.

Jag håller inte med de som menar att ett traditionellt ledarskap med en ledare är tydligare än dubbelt ledarskap (kallas också delat ledarskap). Otydlighet sitter inte i antalet utan i budskapet som förs fram.

Vänsterpartiet måste våga utmana gamla strukturer, tron på en enda stark ledare, våga ett moderniserat ledarskap. Faktiskt gör det också det lättare för småbarnsföräldrar att kunna ta ett tungt uppdrag.

Inga kommentarer: