torsdag 28 juli 2011

Följ det finska exemplet!

Intressant i DN Kultur idag om hur Helsingfors resonerar kring graffiti och klotter. De la helt sonika ner sitt kritiserade nolltoleransprojekt, som kostat 250 miljoner kronor men aldrig öppet redovisat sina resultat.

Idag har Finland flera tillåtna väggar, gatufestivalerna ökar och en graffitimålare har korats till länskonstnär. Ordning och reda kring de tillåtna väggarna, återvinning av sprejburkar och fortsatt förbud att klottra och måla på icke-tillåtna väggar.

Jag skulle gärna se att Stockholm följer det finska exemplet, och även inrättar en kilometerlång laglig vägg. Vi har många betongväggar som skulle leva upp med gatukonst, till exempel mellan Rågsved och Högdalen.

Vi har för övrigt gatukonst i Rågsved som bör kulturminnesmärkas, gavelmålningarna i centrumhuset (varav bara den ena är kvar i urpsrungligt skick) och muralmålningen längs tunnelbanespåren som jag bloggat om tidigare.

Muralmålningen vid tunnelbanan i Rågsved är tyvärr hårt ansatt av klotter. Jag anmälde klottret till driftscentralen för ett par år sedan. Trafikkontoret kontaktade stadsdelsförvaltningen och jag tror även SL. Inget hände.

Nu hoppas jag att Stockholms stad kan inleda en sansad debatt om graffiti och gatukonst. Klotter ska däremot vi inte ha, men krig är ingen framkomlig väg. Jag kan inte se att klottret har minskat, åtminstone inte där jag rör mig. Upp till bevis för de som tror på nuvarande policy.

Bäst är att satsa resurserna förebyggande. Det är inte bara på skolans område som det finska expemplet är intressant att följa!

Inga kommentarer: