torsdag 30 juni 2011

Tillgänglig vård ur ungdomsperspektiv

Det talas mycket om tillgänglig vård idag. Tyvärr nästan enbart ur ett vuxenperspektiv tycker jag mig märka. Med ett ungdomsperspektiv på hälsovården vore det väl självklart att bygga ut ungdomsmottagningarna?

Tanken har slagit mig då jag engagerat mig i behovet av en fullvärdig ungdomsmottagning i Rågsved. Jag har tänkt att ungdomsmottagningarna borde kunna börja med sex- och samlevnadsinformation redan i sjätte klass. Då är det många ungdomar som börjar fundera på sin kropp och kan behöva stöd.

I gårdagens Norra Västerbotten är personalen vid ungdomsmottagnignen Efyran i Skellefteå inne på liknande tankegångar. Om de unga får tidigare kunskap om preventivmedel kan dessutom säkert en hel del aborter undvikas.

I södra Stockholm går tyvärr utvecklingen i motsatt riktning. Lokala ungdomsmottagningar i Rågsved, Dalen och Kärrtorp har lagts ner av det borgerliga styret och ersatts av en överlastad mottagning vid Gullmarsplan.

På grund av trängseln kommer inte ens alla åttondeklasser till introduktionen längre. En del yngre i ytterområdena har förmodligen förlorat kontakten med ungdomsmottagningen på grund av centraliseringen.

Den undermåliga filialen i Rågsved har inte fångat upp unga som lever i hedersrelaterade miljöer, som tanken var. Snarare är det enstaka äldre som hittar dit på grund av de långa väntetiderna vid Gullmarsplan.

Jag vill att vänstern går i bräschern för en utbyggnad av ungdomsmottagningarna, med sikte att nå unga redan i sjätte klass och att alla unga ska ha nära till en mottagning. Det skulle vara ett förebyggande arbete som heter duga!

Inga kommentarer: