lördag 1 januari 2011

Tänkt till om snö och tillit

Härligt mycket snö i Rågsveds friområde. Kom hem för en stund sedan efter en skidtur. Det var tungt före, med rätt valla hade det varit en annan femma. Nu stakade jag mig runt i alla fall, motion blev det och trevligt var det. Alla jag mötte var glada, sociala, kommenterade vintern, snön och skidåkningen!

En äldre dam hade vallat med klister fick jag veta, en äldre herre hann berätta att han slängde sina skidor för tio år sedan, då han inte trodde vi skulle få några vintrar i Stockholm igen. Några kvinnor med hund tyckte det såg härligt ut med skidåkning, och några barn med pulka tittade storögt på mina skidor.

Jag träffade också en fotbollsmamma, sönerna spelade i Rågsveds IF, och vi mammor lärde känna varandra. När grabbarna slutade med fotboll skingrades också mammorna, men när vi ses är det alltid trevligt. Hon hade förresten gillat min insändare i Mitt i Söderort om byggplanerna på kolonilotterna.

Barn och hundar skapar sociala kontakter sägs det, men uppenbarligen kan snö och vinter också fungera som samtalsöppnare. När människor vågar vara vänliga och öppna mot varandra, ökar tilliten i samhället. När man har bott länge i en stadsdel skapas nätverk av kontakter som är värdefulla för oss alla.

1 kommentar:

Snöskottning sa...

Ja det är verkligen mycket snö nu i Rågsved och överallt. Huva!