torsdag 6 januari 2011

Apotekens vara eller inte vara

Sanna Rayman, Svd, 5 januari gratulerar Älmsta och Rågsved till nya apotek. Men att fem namngivna orter som fått nya apotek är en mycket liten andel av övriga 193 nya apotek säger hon inte. Inte heller nämns hur stor andel av planerade 200 nya apotek som är tänkta att etableras där det idag saknar apotek. Och varför sägs inget om medicinpriserna, som vad jag har förstått inte har blivit lägre efter privatiseringen.

I Rågsved hade vi tidigare ett apotek som Apoteksbolaget lade ner. Det var uselt av ett statligt bolag. Men bara för att statliga bolag gör fel vill jag inte lägga ned dem, jag vill förbättra deras verksamhet. Att Rågsved nu har apotek är bra, men vad händer om försäljningen inte ger tillräcklig vinst? Jag hade föredragit nya statliga ägardirektiv, för att öka antalet apotek på orter som saknar det, och ett nytt statligt apotek i Rågsved, så att pengarna jag betalar för medicinen inte går till privata vinster utan återinvesteras i apoteken.

Jag tycker inte att det räcker med en 24-timmarsgaranti för att få ut medicin. Då jag behöver gå till apoteket i Rågsved hoppas jag att de har medicinen inne, annars är det inte mycket värt. För mig är det viktigt att apoteken tillhandahåller mediciner, inte puder och hudkräm. Det är dags att ställa frågan vad ett apotek egentligen är. Om ett par år vill jag se en ordentlig uppföljning av apoteken, av den geografiska etableringen, prisutvecklingen, väntetiden för att få ut medicin och av antalet kunder som måste gå runt på måfå till andra apotek i jakt på medicin.

Inga kommentarer: