tisdag 7 december 2010

Valresultat som rör mig

Läser i "Skellefteåtidningen" nr 4/2010 som kommer till oss skelleftebor i förskingringen att S fick egen majoritet i kommunvalet med 51,12 procent av rösterna, FP blev näst största parti med 11,89 procent, M trea med 8,99 procent, V fyra med 8,36 procent, C femma med 7,85, KD sexa med 5,18 procent och MP minst med 4,74 procent.

Valdeltagandet i Skellefteå var 83,77 procent.

Om jag jämför med Stockholms kommun där jag bor är det stora skillnader. Här är M största parti med 34,38 procent, S tvåa med 22,6 procent, MP trea med 13,87 procent, FP fyra med 10,02 procent, V femma med 7,44 procent, C sexa med 3,98 procent och KD minst med 3,49 procent.

Valdeltagandet i Stockholm var 81,5 procent, dvs något lägre än i Skellefteå.

Går jag ner på mitt eget valdistrikt blir bilden en annan. Då har S precis som i Skellefteå egen majoritet med 51,13 procent, en hundradels procent högre än i Skellefteå. Och här är V näst största parti med 16,58 procent, MP trea med 12,69 procent, M fyra med 9,17 procent, FP femma med 2,51, KD sexa med 1,88 procent och C minst med 1,01 procent.

Valdeltagandet var bara 59,03 procent, dvs mer än 20 procentenheter lägre än i Skellefteå och i Stockholms kommun totalt.

De olika valresultaten speglar olika samhällen som jag är en del av på olika sätt, där jag växt upp i en stark socialdemokratisk kommun, där jag arbetar i en kommun med växlande majoriteter men där borgarna nu styr för andra mandatperioden och där jag bor och känner mig hemma som vänsterpartist.

Valresultaten speglar hur mycket folk tjänar, hur folk bor, hur länge man bott här osv. Det sorgliga är att i Vantör 16 Rågsved Östra där folk har mycket att vinna på att rösta har alltför många förlorat eller aldrig känt delaktighet i samhället. Det är vår stora utmaning att göra något åt. Här och nu.

Inga kommentarer: