lördag 18 december 2010

Den enes frihet den andres olycka

Läser i en replik på DN:s ledarsida idag hur den svenska forskargruppen kring PISA-undersökningarna av skolan återigen slår fast att resultatet i den svenska skolan har sjunkit under hela 2000-talet, att sänkningen förklaras med att de lågpresterande elevernas resultat har försämrats jämfört med andra länder och att skillnaderna mellan skolors resultat har ökat.

Däremot har inte skillnaden mellan skolor med avseende på socioekonomisk standard ökat, vilket DN:s ledarskribent Hans Bergströmtar som intäkt för att det fria skolvalet inte kan ha betydelse för resultatet. Forskargruppen tillbakavisar dock Bergströms slutsats, och betonar att segregeringen har ökat genom att duktiga elever väljer vissa skolor och väljer bort andra skolor.

Det är intressant hur DN klamrar sig fast vid att det fria skolvalet inte är boven i dramat, och därför avfärdar forskarnas tal om segregering som "spekulationer". Vad forskarna påpekar är dock självklart, det är troligt att resultaten sjunker i skolor som valts bort av högpresterande elever. Motsatsen är matematiskt problematisk.

Dessutom för forskarna fram skolkamraternas betydelse. Det har jag sett i de skolor som mina barn har gått i. När duktiga elever lämnar blir det färre duktiga kvar som föredömen, förväntningarna tonas ner och prestationerna sämre. Det är allvarligt. Lärarna ska upprätthålla höga förväntningar på alla elever, oavsett skolkamrater och bakgrund. Annat är tjänstefel.

I repliken sägs att det fria skolvalet inte kan avskaffas men att negativa effekter motverkas. PISA-forskarna har visat att det är lågpresterande elever som är förlorare. Det är väl känt av oss som bor i områden med skolor som elever väljer bort. Jag tycker att det är dags att inse att det fria skolvalet inte är så fritt och ifrågasätta om det ska vara kvar i nuvarande form till vilket pris som helst.

Alla skolor ska vara bra skolor för alla elever. Inget annat kan vara vårt mål. Stockholms stad har tagit fram en intressant forskarbaserad skolstrategi för skolorna på Järva och i Söderort, som gott kunde gälla i hela staden.

Inga kommentarer: