fredag 26 november 2010

Även dags för V att byta partiledare

Läser att Lukas Löfling i Uppsala kräver Lars Ohlys avgång, med tanke på att Vänsterpartiet backat två val i rad med honom som partiledare. Jag kan inte säga annat än att jag håller med. Och det har jag gjort länge.

En ansvarsfull ledare ställer efter två förlustval sin plats till förfogande och ger medlemmarna möjlighet att i en öppen och lugn process nominera kandidater till efterträdare. Helst två, kvinna och man, för jag tror på delat ledarskap.

Titta på MP, vars språkrör har begränsade mandatperioder. Då blir det inte så traumatiskt att byta. Befriande att se att flera kvinnor där säger ja till att kandidera. Samma frimodighet önskar jag att vänsterpartiet kan uppvisa.

Med Lukas Löflings ord: "Oavsett hur mycket partiet omprövar sin politik är det svårt att återfå förtroende hos medborgarna om man inte också byter ut den främste representant som ska föra ut partiets politik."

4 kommentarer:

Anonym sa...

enligt våra stadgar är alla platser obesatta, så ¨för den som tröttnat på ohly är det hög tid att nominera en ny ordförandekandidat och lobba för henom. vem blir det?

Lukas sa...

Hoppas att det blir Jonas Sjöstedt

Rosa sa...

Det hoppas jag också. Och gärna en kvinna också i ett delat ledarskap.

Rosa sa...

Ursäkta, ser att jag skrev fel förnamn på dig när jag refererade till det du skrivit. Har rättat det.