torsdag 8 juli 2010

Rödgrön morgontidning fattas oss

Får gårdagens exemplar av lokaltidningen Norran (Norra Västerbotten) av vår stuggranne, vilket är ett bra exempel på återbruk tycker jag. Sen kan det dröja ytterligare någon dag innan jag hinner läsa, men det gör inget på sommaren.

Närhelst jag vill veta vad som hänt i byn XX kan jag i Norran uppdatera mig om de lokalaste av nyheter. Tidningen kallar sig "frisinnad" vilket är lika med folkpartistisk. Det märks på ledarsidan och i krönikorna, och det är säkert viktigt för att upprätthålla en mångfald i debatten att även borgarna hörs i stan.

Å andra sidan är det konstigt att skellefteborna som röstat rött så länge jag minns inte har klarat av att stödja en socialdemokratisk lokaltidning. Men min pappa var övertygad vänstersocialdemokrat, så han höll sig till Folkbladet (Västerbottens Folkblad). För mig betydde det att jag aldrig visste vilka filmer som gick på bio (biograferna annonserade i Norran) eller var den häftigaste klädrean var. Däremot visste jag mer om Umeå och södra länet än mina kompisar som alla hade Norran hemma.

Sedan länge har vi en kompakt borgerlig massmediadominans och när vi har borgerlig regering och borgerligt styre i många kommuner och landsting är det verkligen en demokratisk brist att arbetarrörelsen inte har värnat om sina tidningar. Aftonbladet är en ljuspunkt med en vänstersinnad kultur- och ledarsida, men räcker inte till på långa vägar.

Visst har vi Flamman och ETC men de räcker inte till. Ska vi få genomslag för frihet, jämlikhet, hållbarhet och solidaritet och bryta det borgerliga mediamonopolet måste vi ha en bred, spännande, intresseväckande vänsterpress i hela landet. Folk i minsta by och i största stad ska kunna läsa rödgröna ledare i sin morgontidning. Vi ska som rödgröna inte behöva hålla oss med en borgerlig tidning för att våra barn ska kunna läsa bioannonserna.

Inga kommentarer: