tisdag 1 juni 2010

I ett klassrum på Sturebyskolan

Ett par timmar i kväll tillbringade jag i ett klassrum på Sturebyskolan, inbjuden av "Sturebyhöjdens vänner" till en diskussion om den framtida utformningen av närmiljön runt Sturebyhöjden och utmed Huddingevägen. Vi var där från alla tre oppositionspartier i stadsdelsnämnden medan den borgerliga majoriteten representerades av en moderat ersättare i exploateringsnänden.

Vi hade en viktig diskussion under mötet, om vikten av helhetssyn på bygganet, vikten av att bevara gröna lungor för framtiden och en växande befolkning och problemen med trafiken på de smala 40-50-talsgatorna i Stureby.

Den moderate ersättaren började mötet med att säga att de boende skulle räkna med att det sannolikt skulle byggas på Sturebyhöjden, men under diskussionens gång öppnade han för att man kanske kunde spara området genom att bygga på någon våning till i ett planerat område vid Huddingevägen. När jag tog upp trafiksituationen hakade han på det också.

Sturebyhöjdens vänner tog upp bristen på samordning. När man i ett ärende i exploateringsnämnden om bebyggelse vid Huddingevägen hänvisar just till Sturebyhöjden som ett näraliggande grönområde och samtidigt i det aktuella ärendet i stadsbyggnadsnämnden vill bygga just vid Sturebyhöjden.

Den moderate ersättaren ansåg att det fanns en samordning, fast han själv inte ens verkade känna till exploateringsnämndens ärende om Huddingevägen. Han hänvisade till att tjänstemännen samarbetade i tekniska nämndhuset (trots det skrivs två ärenden fram som motsäger varandra ...).

En annan motsägelsefylld fråga var att moderaten klagade på att synpunkter kom in för sent, fast hans egen majoritet medverkat till en sämre lokaldemokrati genom att stadsdelsnämnderna inte får yttra sig över markanvisningarna längre. Och därigenom minskar även medborgarnas insyn tidigt i processen. Först när vi alla tre oppositionspartiet påpekat detta argumenterade han inte mer i den frågan.

Jag var också tvungen att förklara för honom vad vi menade med att i första hand bygga på redan hårdgjord mark, det begreppet kände han inte till! För att vara tydlig tog jag Bromma flygplats som exempel, där vi ville bygga en helt ny stadsdel, men borgarna förlängde istället avtalet med Luftfartsverket i 30 år.

Efter mötet känner jag mig än mer stärkt av att vi måste införa områdesplanering och samråd före alla markanvisningar och detaljplaner och använda oss av omvänd planprocess i stor utsträckning. Då kommer boendes kunskap om området och synpunkter in på ett tidigt stadium, och de förslag som tas fram blir ordentligt förankrade. Så vill den rödgröna oppositionen arbeta när vi vinner valet 19 september!

Inga kommentarer: