torsdag 7 januari 2010

Snett fördelat

Var förbi Högdalens tunnelbanebibliotek för att (förgäves) söka efter några böcker som jag fått rekommenderade, den sk Lojo-sviten ifall någon har hört talas om den. Det ska vara en finsk eller finlandssvensk författare. Istället lånade jag en annan bok med en författare med finladnssvensk anknytning, Colorado Avenue av Lars Sund, efter tips från Högdalens eget (tidigare) kulturborgarråd Per Sundgren.

I väntan på 744:an slog jag mig ner i bibliotekets foajé, slötittade i Kulturguiden 09 som fanns kvar i några exemplar i ett ställ. Av en händelse började jag läsa ett uppslag som illustrerade stadens kultur- och integrationsstöd under rubriken "Stockholm har ett rikt och vitalt kulturliv".

Att döma av hur kultur- och integrationsstödet fördelas Stockholms stad är det Norrmalm (29 mottagare) och Södermalm (26 mottagare) som har ett rikt och vitalt kulturliv och inte Stockholm som helhet. Sämst verkar Älvsjö (1 mottagare), Skärholmen och Hässelby-Vällingby (2 mottagare vardera) ha det. Vårt eget stadsdelsområde Enskede-Årsta-Vantör harvar också i bottenligan (5 mottagare).

Att innerstaden har 67 mottagare av kultur- och integrationsstödet jämfört med 46 i ytterstaden visar fördelningen av kulturinstitutionerna, de fria grupperna, de etniska föreningarna och de nationella minoritetsföreningarna som får stöd.

Stödet ges till oberoende aktörer som "...skapar möjligheter att nå en ny publik och bidrar till bredd och mångfald i stadens kulturutbud." Jag frågor mig om inte den geografiska snedfördelningen visar att det är samma gamla vanliga publik som nås ...

Inga kommentarer: