lördag 7 november 2009

Tankar om Tyck Om

Idag blir det Högdalen för hela slanten. Mellan 11 och 13 ungefär ska jag som stadsdelspolitiker var med vid stadsdelsförvaltningens bokbord och höra vad folk tycker behöver förbättras i Söderort och sen ska jag ansluta till V-Vantörs deltagande i Vänsterpartiets Tyck Om-kampanj, där vi genom en enkät ber om folks synpunkter på kollektivtrafiken, vården och bostäderna.

Det blir tredje gången jag är med på medborgardialogen om Söderortsvisionen i vårt stora stadsdelsområde Enskede-Årsta-Vantör. Först var det Gullmarsplan, sen kvartersgården i Dalen och idag Högdalen. Nästa vecka blir det förskoleföräldrar i Enskede Gård. Spännande möten varje gång, men alldeles för stort geografiskt område att täcka för en lokalpolitiker!

Igår tjuvstartade jag med att vara med i V:s Tyck Om-kampanj vid Gullmarsplan. I kylan fick jag tiotal enkätsvar av folk som strömmade från och till buss, tvär- och tunnelbana. Det blev intressanta intensiva möten med stockholmare av olika politiska kulörer, hemlösa såväl som bostadsrättsinnehavare, folk från Haninge såväl som från Hammarby Sjöstad och Hägersten.

Skillnaden jämfört med vanliga torgmöten är att i Tyck Om (och även i enkäten om Söderortsvisionen) frågar vi folk rakt av vad de tycker, lyssnar noga och antecknar svar istället för att argumentera och agitera. Det ger en viktig inblick i hur folk på gatan tänker och tycker och ett och annat att reflektera över för mig som vänsterpartist.

Inga kommentarer: