onsdag 15 juli 2009

Skolbiblioteken rustas ner

Läser att läget på landets skolbibliotek försämras och att hälften av kommunerna flaggar för ytterligare nedskärningar och tänker på den satsning som vår rödgröna majoritet gjorde på skolbiblioteken i Vantör när vi styrde 2002 till 2006. Försämringen rimmar illa med Jan Björklunds fagra tal om satsning på kunskap i skolan.

Nu ligger skolorna centralt och jag har ingen aning om hur situationen ser ut idag i våra skolor, trots att jag sitter i stadsdelsnämnden. Folkpartiet styr ju också skolorna i Stockholm, så det blir ju intressant att i höst kolla upp hur skolbiblioteken klarat sig i våra områden.

Om jag fick bestämma skulle områdesansvaret för skolorna återföras till den lokala demokratin och kontakten mellan föräldrar och ansvariga politiker återupprättas. Då skulle jag också vilja förstärka satsningen på skolbiblioteken i våra skolor.

Precis som Sverker Sörlin skriver i dagens DN vill jag främja alla elevers möjlighet att "nå randen av sin förmåga" i motsats till folkpartiets skolpolitik som enbart leder till ökad kunskapssegregering, minskad social tillit i samhället och ökade skillnader i livsvillkor

Inga kommentarer: