fredag 10 april 2009

Hemma till sist

Vilken underbar promenad jag gjort idag i Rågsveds friområde, förevigad av mobilkameran och direktsänd till bloggen! Jag gick i vårsolens glans längs natur- och kulturstigen som anlagts av äldre Rågsvedsherrar och som sedan har sponsrats av stadsdelsförvaltningen. Min träningsvärk från gympasset i söndags är nästan borta!

Flera nya "broar" har anlagts över dyiga passager längs stigen, flera nya informationstavlor har kommit upp. Intressant information som är ny för mig är att på 1800-talet fanns en man i Lissma som planerade att anlägga en båtförbindelse mellan Orlången, Ågestasjön, Magelungen och vidare i en kanal ut i Årstaviken. Årstafrun lär ha varit förgrymmad, eftersom kanalen skulle gå över hennes ägor - redan på den tiden fanns fenomenet "inte på min bakgård"...

Jag utgår ifrån att det är Kräpplagruppen som står bakom de nya informationstavlorna, gruppen som också fört kampen mot en förlängning av avtalet för företagen på Bråtegränd. Tyvärr blev det förlängt av borgarna. Bara V och MP sa klart ifrån mot en förlängning och för en återgång av marken till naturen.

Tack till entusiasterna i Kräpplagruppen för allt arbete ni gör för att vårt naturområde ska bli mer tillgängligt, mer miljövänligt och mer intressant för oss alla att besöka.

Inga kommentarer: