torsdag 26 mars 2009

Fortsätt kulturdebatten!

Efter en intressant diskussion med mina söner är jag beredd att se både datorspel och rollspel som kulturformer. En son beskriver att många datorspel är som interaktiva böcker. Rollspel ser han som improvisationsteater. Min yngsta son gillar framförallt det sociala umgänget i spelandet och att deltagarna skapar berättelsen. Båda tar upp att datorspelsvärlden är starkt kommersialiserad, och att spelutvecklingen driver fram behov av starkare datorer, vilket blir dyrt för tonåringar.

För mig är det viktigt att ha ett medborgarperspektiv i kulturpolitiken samtidigt som kulturarbetarna ska ha goda arbetsvillkor. Den knuten måste vi kunna lösa. Att stora delar av arbetarklassen - som via skatten finansierar det offentliga kulturlivet - samtidigt saknas i detta kulturliv är utmaningen för vänstern.

Det kan ju inte vara rättvist om säg 80 procent av barnen på Östermalm går i Kulturskolan, och tar del av de kommunala subventionerna som till stor betalas av lågavlönade stockholmare i förorterna. Samtidigt går kanske 15 procent av förortsfamiljerna barn i Kulturskolan, istället spelar många datorspel och rollspel - nya kulturformer - utan någon som helst kommunal subvention.

Jag funderar också på hur människors eget kulturskapande kan synliggöras genom till exempel folkets hus. Då behövs ökat stöd till samlingslokaler och lokal kulturverksamhet. Varför inte skapande verkstäder i alla stadsdelar för alla åldrar?

Vad jag förstår vore det bra med längre remisstid för vänsterns förslag till kulturpolitiskt program, det verkar inte vettigt att hasta fram beslut när mycket återstår att diskutera och kompletterande underlag behöver tas fram. Så jag skrev till partisekreteraren och vädjade om förlängd remisstid. Det tycker jag att fler ska göra. Så att fler kan delta i kulturdebatten, och påverka det nya programmet. Men idag har jag fått svar, det ser mörkt ut, om inte någon i partistyrelsen begär återremiss. Gör det blir min uppmaning!

Inga kommentarer: