fredag 3 oktober 2008

Trist å va Vänsterpartist

Ny uppgörelse i riksdagen mellan s och mp om utbildningspolitik! Beskeden haglar om uppgörelser på riksnivå där v inte får vara med. Det är inte kul för oss som jobbar bra ihop med s och mp på lokal nivå. Jag tror att väljarna vill ha ett rödgrönt regeringsalternativ, men tiden rinner ifrån vänsterpartiet centralt. Mitt intryck är att partiledningen hanterat läget dåligt. Jag hör till dem som på kongressen ville ha en gemensam valplattform, med utrymme att driva profilfrågor utanför plattformen. Nu är vi på efterkälken oavsett om vi accepterar budgettak eller inte. Vi är inte med och formulerar satsningarna utan får på sin höjd hängavtal!

4 kommentarer:

Fredrik Andersson sa...

Onekligen ett vågspel, ett svårt läge. Jag hade önskat att v skulle kunna köra på egen hand - jag är övertygad om att en hel del sossar är rätt rejält missnöjda i det här läget. Å andra sidan kan det slå fel ut o skapa en sorts isolering om det folkliga stödet för v uteblir eller inte växer i tillräcklig takt. Vanskligt, som sagt.

Rosa sa...

Det är precis den isoleringen som jag är rädd för. Vi är klart försvagade, organisatoriskt och på natonell nivå. En styrka är dock att socialdemokrater lokalt gärna samarbetar med oss. Partiledningen får därför inte försätta oss i situationer som idag där s och mp centralt gör upp om än det ena än det andra utan vår medverkan.

Anonym sa...

Vad ska man göra då centralt? Gå och tigga om att få vara med?

Mp och S mobbar medvetet oss, varför jag tror att det vore bäst att inte bry sig och köra vårt eget race. Åtminstone tills de blir snällare.

Om man hela tiden anpassar sig till mobbares krav så får man aldrig mer personlighet än en dörrmatta.

Rosa sa...

Jag menar att vi inte har haft en tillräckligt bra partiledning. Scenariot med s och mp som ställer oss utanför har ju varnats för tidigare. Om man är minst av tre måste man ha en strategi att påverka de andra i vår riktning. Vi har inte lyckats med det.