onsdag 8 oktober 2008

Besvikelser och risker

Jag är besviken på mitt eget parti ... som en av mina styrelsekompisar i Vänsterpartiet Vantör mejlade: "Personligen förstod jag inte att just denna fråga var så viktig! Jag tycker att om budgetfrågan var så avgörande för att vi skulle ingå i en ev regering, borde partiledningen ha tagit bättre ansvar och fört en intern diskussion i partiet hur vi ska förhålla oss till detta; ex: "är det värt att missa tåget pga denna fråga?"

... och på s och mp centralt - som min styrelsekompis skrev: "Men, jag kan tänka mig att detta inte enbart tas emot positivt inom s, då min upplevelse är att många sossar hellre samarbetar med v än med mp. Risken nu, med två politiska block, är att v kanske inte kommer in i riksdagen (om tex folk taktikröstar på enbart något av blocken), då kanske det är större chans att sd når riksdagen än v?"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Besviken på partiet hade du kunnat bli om vi hade sålt oss till S och Mp. Nu ska vi inte vara annat än stolta, vi måste tydligt visa att vi står för en vänsterpolitik, och att vi vägrar stödja en högerpolitik varesig den förs av en socialdemokratisk eller en alliansregering.

Anonym sa...

Men socialdemokraterna talar inte sanning när de säger att vi inte lämnat besked. Partiledningen har varit jättetydlig med att vi är beredda att diskutera budgettak och normpolitik, och att det inte ska stå ivägen för samarbete. Tycker det är viktigt att det framgår, för det har vi sagt jättetydligt under lång tid, men de har vägrat föra samtal eller låtsas om vad vi säger.

Rosa sa...

En vänsterpolitik gör endast nytta om den påverkar politiken i vänsterriktning - inte om vi tvingas stå utanför och titta på. Förra mandatperioden lyckades vi helt stoppa privatiseringarna i Stockholms stad genom vårt samarbete med s och mp. För mig är det vänsterpolitik som vi inte hade uppnått om vi stått utanför.

Rosa sa...

Oj då, jag svarade Avlo, men så kom Jenny emellan. Den information som Jenny lämnar i sin kommentar måste givetvis komma ut offentligt. Det är jätteviktigt för oss medlemmar att veta.