fredag 13 juni 2008

Män i förskolan enar nämnden

Ikväll hade vi grillning på Elisabeths uteplats i Ormkärr - en trevlig tradition som vi har haft de senaste åren som avslutning på Vänsterpartiet Vantörs politiska arbete inför sommaren. Själv rapporterade jag från kongressen om framgångar och motgångar och även senaste nytt från stadsdelsnämnden. För andra nämndsammanträdet i rad har vi kunnat enas över alla partigränser om ett gemensamt förslag - denna gång att ge förvaltningen i uppdrag att arbeta för fler män till förskolan. Det känns bra att vi kan se varandras bra förslag - att vi har bytt kristdemokrat som ordförande har mjukat upp relationerna i nämnden. All lokalpolitik är inte strikt partipolitik!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Möjligen mjukat upp relationerna. Men du ljuger ju om du säger att den förre ordföranden vägrade att skapa enighet i nämnden. Det hände så vitt jag vet. Det förre ordföranden däremot vägrade göra, var att ta ställning till förslag vid sittande bord. Det förklarade han på ett sammanträde som jag bevittnade. Han tycktes mena att oppositionen var oseriös om den inte kunde presentera sina förslag för majoriteten åtminstone ett dygn innan mötet. Och när jag hörde honom tyckte jag att det lät helt uppenbart bra. Om han inte ville ta ställning till era förslag, så beror det så vitt jag förstår på att ni inte gjorde ert jobb! Lite framförhållning kan man väl kräva. Ni är ju inte direkt oavlönade...

Rosa sa...

Hej! När vi var i majoritet i Vantör och något borgerligt parti la fram bra förslag stödde vi förslagen oavsett om vi fått texten dagen innan eller vid sammanträdet, oftast det senare. Under Henriks ordförandeskap tog han inte ställning till våra förslag om han inte hade fått dem dagen innan. Det är en stor skillnad. För övrigt har vi varit överens även med Henrik som ordförande enstaka gånger, framförallt när ståndpunkterna varit kända, till exempel om att inte vilj ha hotell vid Älvsjöbadet.
Med vänlig hälsning Rosa