tisdag 29 april 2008

Tankar från en cykeltur

Idag cyklar jag för första gången det här året till jobbet! Det tar 45 minuter och är härligt, nästan inget glasskross på cykelbanorna. En magisk känsla infinner sig när jag cyklar över Skanstullsbron, staden ligger framför mig!

Som boende i Rågsved nära gränsen till Huddinge är det inte självklart att jag känner att jag tillhör staden eller att staden tillhör mig. Det är som ett annat rike många gånger.

Genom att cykla från yttersta söderort till maktens boning i stadshuset upplever jag fysiskt hur staden ändrar sig i takt med att jag lämnar förorten. Den upplevelen är inte lika tydlig när jag åker tunnelbana till jobbet, även om det märks på de som stiger på när vi passerar en välmående stadsdel i Enskedeområdet.

Att vi bor i en stadsdel där många dricker hårt märks också när jag står utanför systemet i Högdalen och delar ut broschyrer mot langning. De som tar är mest kvinnor med barn, kanske tänker de på framtiden. Några säger högljutt ifrån att de aldrig langar, bra säger jag, och tänker att sånt ser man ju inte på utsidan.

Inga kommentarer: