tisdag 3 juli 2007

Torpens villkor äro olika i vårt avlånga land


Vid Falmarksträskets strand 90 mil norr om Rågsved har jag varit alla somrar i hela mitt liv. I Rågsved där jag bott sedan 80-talet är alla de gamla torpen tyvärr rivna, i Västerbotten har ett och annat gammalt hus fått sitt liv förlängt som sommarstuga. Vår stuga flyttades hit på 50-talet från Falmarksforsen som ligger någon kilometer härifrån och är del av hemgården för Bengt Nyström, gift med pappas underbart vänliga kusin Agda. På den tiden fanns knappt några andra stugor vid sjön i vars andra ände byn Långviken ligger, där pappa och även jag föddes. Nu ligger fritidshus och i några fall permanentbostäder som ett pärlband längs stranden. Hit till stugan måste jag komma varje år på semester för att fylla på mitt förråd av västerbottniska naturupplevelser - tallskog, rallarros, midnattsol och så suringen förstås!

Inga kommentarer: