söndag 25 mars 2007

Söderorts Djurgården - fast bättre

Våren har kommit till Rågsved, för idag såg jag min första tussilago! Jag upptäckte en massa andra saker också när jag stavade mig fram längs gångstråken i Rågsveds friområde. Exempelvis att Stockholm stad har börjat rensa upp i markerna för att göra det lättare att bevara våra fina gamla ekar. Dessutom börjar den nya våtmarksdammen ta form i friområdet. Vi som bor här älskar att promenera längs Natur- och kulturstigen eller cykla på Göta landsväg som löper igenom området, men vet andra stockholmare om så fint vi har det? Enda smolket i glädjebärgaren är att Huddinge kommun byggt hus lite väl nära friområdet och att det är ganska nedklottrat runt rastplatserna. Ska bli intressant att se om den borgerliga majoritetens "snyggt och tryggt" satsning når ända till friområdets bänkar och stenmurar. En miljövän sa mig förresten att Rågsveds friområde är minst lika fint som Djurgården, och det har han ju faktiskt rätt i. Kom och titta ni som inte tror mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det är ett trevligt område att promenera i. Men lite "risigt" tycker jag som gärna promenerar på tallhedar med hundratals meter utsikt mellan tallarna. En liten gallring i riset skulle nog vara bra så att ekarna och lönnarna kommer till sin rätt. /Xter L