söndag 11 mars 2007

Skellefteå AIK

Heja Skellefteå AIK! Och då menar jag inte bara hockeylaget utan även den Allmänna Intelligenta Kommunen som satsar på miljö och folkhälsa. I Skellefteå finns nu ett biogasverk som kan göra bränsle av allt från matsopor till slam från reningsverk och det är världsunikt! Min barndomsstad satsar också brett på ett folkhälsoprogram med visionen om världens friskaste befolkning år 2020. Jag kan bli nostalgisk för mindre när jag jämför hur det är i Sveriges huvudstad där jag snart bott i 30 år. Här halverar det borgerliga styret miljöförvaltningen och drar in folkhälsoprogrammet innan bläcket torkat på papperet ... Tack och lov att jag som utflyttad skelleftebo får en informationstidning från Skellefteå kommun några gånger om året så jag kan drömma mig bort till de icke borgerligt styrda oaser som finns kvar i landet. Längtar intensivt till sommaren då jag får andas norrlandsluft i tallskogen vid Sjöbottens badstrand och slipper kvävningskänslan i det trippelblåa Stockholm – stad, landsting och riksdag!

Inga kommentarer: